Strona główna
  O nas
  nowości
  Aby każdy człowiek w Beskidach był bezpieczny
  Informacja prasowa
  projekt "Śmigłowiec dla Beskidów"
  Założenia i cele
  uzasadnienie medyczne
  statut stowarzyszenia
  Założyciele
  Zarząd
  Ratownictwo lotnicze
  Emergency phone
  Braliśmy udział
  Galeria
  Sponsorzy
  Linki
  Kontakt
Co myślisz
o ratownictwie lotniczym ?
:: nie potrzebne
:: potrzebne
:: bardzo potrzebne
:: zbyteczne
:: nie mam zdania

Pokaż artykuły w tej kategorii

Tak zdarza się często...

Z życia wzięte...

Stara kobieta w przysiółku Nieledwii źle się czuje. Idzie do sąsiada, prosi żeby zadzwonił po pogotowie . Traci przytomność. Karetka pogotowia wyjeżdża z Żywca. Ma do przebycia niespełna 30 kilometrów . Jest niedzielne popołudnie. Środek lata. Piękna pogoda. Drogi są zatłoczone, w wielu miejscach tworzą się korki. Jazda trwa już 45 minut. Karetka skręca w stromą dziurawą drogę w górach. Mija półtorej godziny do momentu kiedy kobieta znalazła się w karetce trwa reanimacja. W połowie drogi do szpitala kobieta umiera.

Znany w regionie przedsiębiorca trafia do miejscowego szpitala prosto ze spotkania z zagranicznym kontrahentem. Możliwości diagnostyczne prowincjonalnego szpitala nie są wystarczające. Lekarz nie podejmie trafnej decyzji bez dodatkowych badań, waha się. Przedsiębiorca ma osobistego lekarza w Warszawie . Prosi o transport lotniczy. Chce wypisać się ze szpitala na własne życzenie . Lotnicze pogotowie ratunkowe nie chce przyjąć zlecenia, bo potrzebne jest zlecenie lekarza ze szpitala, a ten nie chce tracić pacjenta w swoim szpitalu
i zlecenia nie wydaje. Przedsiębiorca jest skłonny zapłacić za transport lotniczy.. Poszkodowanego chętnie przetransportuje śmigłowiec z Czech...Do transportu na ryzyko pacjenta dochodzi prywatnym śmigłowcem. Lokalna firma lotnicza nie może przyjąć zlecenia bo nie ma potrzebnych zezwoleń, blokowana monopolistycznymi przepisami.

Zima . W Beskidach sezon narciarski. Na stokach tłumy narciarzy. Zaczęły się właśnie ferie . Drogi zatłoczone. Pogoda nie jest dobra, w górnych partiach Pilska na stoku rozpędzony narciarz wpada w grupę młodzieży, wypada z trasy. Uderza w drzewo. Bilans dwa otwarte złamania wstrząs mózgu złamany obojczyk. Poważnie poszkodowane zostały trzy osoby, Ktoś dzwoni pod numer alarmowy GOPR, ratownik po kilku minutach jest na miejscu . Potrzebny jest helikopter. Mi 2 Lotniczego Pogotowia Ratunkowego stacjonuje w Muchowcu/ Katowicach i mógłby przylecieć w ciągu pół godziny. Ale ten śmigłowiec w warunkach górskich, nie może wykonać akcji ratunkowej z powietrza ( przepisy LPR zabraniają ). GOPR zwozi poszkodowanych toboganem , na dole zabierze ich karetka o ile nie utknie w korkach, Śmigłowcem stacjonującym w Bielsku transport poszkodowanego można by wykonać w kilkanaście minut, a przecież czas ma decydujące znaczenie dla ratowania życia ( „złota godzina” ).

Wiosna. W górach w tym roku spadło wyjątkowo dużo śniegu. Potem przyszło gwałtowne ocieplenie. Górskie strumienie pędzą z prędkością pośpiesznego pociągu, łączą się wszędzie masy wody, w podgórskich wioskach ludzie są przerażeni . Czy tak jak w ubiegłych latach ich domy zostaną zalane ? Rzeki przybierają .Rusza akcja ratownicza. Niestety brakuje odpowiednich środków technicznych . Pewnie znowu do akcji ruszy wojsko. Przydałby się odpowiednio wyposażony helikopter do koordynowania akcji i niesienia pomocy z powietrza, Straż pożarna ani policja na południu Polski nie dysponuje odpowiednim sprzętem...

Od kiedy granice są otwarte przyjeżdża do nas znacznie więcej sąsiadów z Czech, Słowacji Niemiec i Austrii. We wszystkich tych krajach funkcjonują świetnie zorganizowane służby ratownicze które reagują kiedy zdarzają się wypadki drogowe, w naszym regionie są dwa duże przejścia graniczne do których prowadzą drogi ekspresowe i autostrady. Bielsko to skrzyżowanie europejskich dróg. Przy szpitalu jest lądowisko dla helikopterów. Można by sprawnie przetransportować ofiary wypadków, nagłych zachorowań dowieźć krew, organy do transplantacji .

Wszystko byłoby możliwe gdyby w Bielsku stacjonował odpowiednio wyposażony helikopter ratowniczy. Doprowadzenie do tego jest celem działalności Stowarzyszenia Lotnictwa Ratowniczego w Beskidach .












STRONA GŁÓWNA  ::  ŚMIGŁOWIEC DLA BESKIDÓW   ::   STATUT  ::  UZASADNIENIE MEDYCZNE  ::   SPONSORZY  ::  KONTAKT

Copyright © 2005 Stowarzyszenie lotnictwa ratowniczego w Beskidach